אם ביקשתם פעם מילד לשאול את עצמו "מה אוכלים הצמחים?" – רוב הסיכויים שקיבלתם תשובה כמו "מים" או "אדמה". וזה הגיוני לגמרי. אבל האמת קצת יותר מדהימה: הצמחים למעשה מבשלים לעצמם אוכל מאור השמש. כן, מאור. זה מה שנקרא פוטוסינתזה, ובמאמר הזה נבין ביחד בדיוק איך זה עובד – בלי מילים מסובכות מדי.
מה זו פוטוסינתזה בעצם?
המילה "פוטוסינתזה" נשמעת מסובכת, אבל אפשר לשבור אותה לשניים: "פוטו" ביוונית זה אור, ו-"סינתזה" זה יצירה או הרכבה. כלומר – יצירה מאור. זה בדיוק מה שהצמחים עושים: הם לוכדים אור שמש ומשתמשים בו כדי לייצר לעצמם סוכר – שהוא המזון שלהם.
בניגוד לבני אדם שחייבים לאכול כדי לקבל אנרגיה, הצמחים "מייצרים" את האנרגיה שלהם בעצמם. זה הופך אותם לבעלי יכולת שאין לשום בעל חיים אחר – ובאמת מדובר בתהליך שהוא אחד מהחשובים ביותר על פני כדור הארץ.
מה הצמח צריך כדי לבצע פוטוסינתזה?
כמו כל מתכון, גם פוטוסינתזה דורשת חומרי גלם. יש שלושה דברים שהצמח חייב כדי שהתהליך יקרה:
- אור שמש – זה מקור האנרגיה. בלי אור, אין פוטוסינתזה. לכן צמחים גדלים לכיוון השמש ולא הפוך.
- מים – הצמח שואב מים מהאדמה דרך השורשים שלו. המים עולים דרך הגזע ומגיעים לעלים.
- פחמן דו-חמצני – זהו גז שנמצא באוויר שאנחנו נושמים החוצה. הצמחים "שואפים" אותו דרך פתחים קטנים מאוד בעלים שנקראים פיוניות.
שלושת הדברים האלה נכנסים לצמח, ומה יוצא? סוכר שהצמח משתמש בו כמזון, ו-חמצן שמשתחרר לאוויר. כן, בדיוק החמצן שאנחנו נושמים. בלי הצמחים – לא היה לנו אוויר לנשום.
מה קורה בתוך העלה? תפקיד הכלורופיל
אם תסתכלו על עלה ירוק, תתהו למה הוא ירוק דווקא. התשובה טמונה בחומר שנקרא כלורופיל. זהו פיגמנט ירוק שנמצא בתוך תאי הצמח, ותפקידו לקלוט את האור מהשמש.
הכלורופיל "אוהב" במיוחד אור אדום וכחול, ומחזיר לעינינו את הצבע הירוק – לכן העלים נראים ירוקים. בסתיו, כשהצמחים מפסיקים לייצר כלורופיל, נחשפים צבעים אחרים שהיו שם כל הזמן – כתום, אדום, צהוב. זו גם הסיבה שעלים בסתיו משנים את צבעם.
הכלורופיל נמצא בתוך מבנים קטנים שנקראים כלורופלסטים. ניתן לדמות אותם ל"מפעלים" קטנטנים בתוך כל תא עלה – ושם קורה כל הקסם של פוטוסינתזה.
הנוסחה הפשוטה – ככה תזכרו אותה
אם המורה שלכם ביקש לדעת את הנוסחה של פוטוסינתזה, הנה הדרך הפשוטה ביותר לחשוב עליה:
מה נכנס לצמח: מים + פחמן דו-חמצני + אור שמש
מה יוצא מהצמח: סוכר (גלוקוז) + חמצן
אפשר לדמות את זה לתנור: אתם מכניסים קמח, שמן וביצים – ויוצאת עוגה. פה אתם "מכניסים" מים, גז ואור – ויוצאים מזון וחמצן. פשוט ברגע שרואים את זה ככה.
טיפ לזכירה: תחשבו על "שמש + מים + גז = אוכל ואוויר". אם תזכרו את זה, הבנתם את עיקר פוטוסינתזה הסבר בסיסי שמספיק לכיתה ד' עד ו'.
למה פוטוסינתזה חשובה לכולנו?
פוטוסינתזה היא לא רק "דבר שצמחים עושים". היא ממש הבסיס של כל החיים על כדור הארץ.
אוכל לכולם: כל שרשרת המזון מתחילה בצמחים. הפרה אוכלת עשב, אנחנו אוכלים את הפרה (או את העשב ישירות). בלי צמחים שמייצרים סוכר – אין אוכל לאיש.
חמצן לנשימה: כל החמצן שיש לנו באוויר הגיע מפוטוסינתזה – ממיליארדי שנים של צמחים, אצות ויצורים אחרים שהפיצו חמצן לאטמוספרה. כשאתם לוקחים נשימה עמוקה – תודו לצמחים.
ניקוי האוויר: הצמחים "בולעים" פחמן דו-חמצני – הגז שאנחנו מייצרים כשאנחנו נושמים ושמכוניות פולטות. לכן יערות נקראים "ריאות כדור הארץ" – הם עוזרים לשמור על האוויר נקי.
ניסוי קטן שאפשר לעשות בבית
רוצים לראות פוטוסינתזה בפעולה? נסו את הניסוי הפשוט הזה: קחו כלי זכוכית עם מים, שימו בתוכו עלה ירוק (אפשר עלה שמן-זית או עלה מנענע), והניחו אותו מתחת לשמש הישירה. תוך כמה דקות תראו בועות קטנות יוצאות מהעלה. מה אלה הבועות? חמצן! הצמח מייצר אותו ממש בזמן אמת, לנגד עיניכם.
זה אחד הניסויים הכי יפים שאפשר לעשות, כי הוא מראה תהליך שבדרך כלל אי אפשר לראות – ממש חי מול העיניים.
שאלות נפוצות על פוטוסינתזה
ש: האם צמחים שגדלים בצל יכולים לבצע פוטוסינתזה?
ת: כן, אבל בקצב איטי יותר. יש צמחים שהתאימו את עצמם לצמוח בצל ומנצלים גם כמות קטנה של אור. אבל ככל שיש יותר אור – כך הפוטוסינתזה מהירה ויעילה יותר.
ש: האם פוטוסינתזה קורה בלילה?
ת: לא – לפחות לא אצל רוב הצמחים. בלי אור, אין פוטוסינתזה. בלילה הצמחים עדיין נושמים (כמונו), ואפילו פולטים קצת פחמן דו-חמצני. לכן מקובל לומר שעדיף לא לישון עם הרבה צמחים בחדר סגור, אם כי ההשפעה בפועל קטנה מאוד.
ש: מה קורה לצמח בחורף כשאין הרבה שמש?
ת: עצים רבים "נרדמים" בחורף – הם מאטים מאוד את הפעילות שלהם ושומרים אנרגיה. חלקם מאבדים את העלים כדי לחסוך. צמחים ירוקי-עד כמו אורן מצליחים לבצע פוטוסינתזה גם בחורף, כי יש להם עלים שנשארים כל השנה.
ש: האם כל חלקי הצמח עושים פוטוסינתזה?
ת: בעיקר העלים, כי שם רוב הכלורופיל. גבעולים ירוקים וחלקים ירוקים אחרים של הצמח יכולים גם הם לבצע פוטוסינתזה, גם אם בכמות קטנה יותר. השורשים, שנמצאים באדמה ולא חשופים לאור, לא מבצעים פוטוסינתזה.
לסיכום
פוטוסינתזה היא אחד התהליכים המדהימים ביותר בטבע. הצמחים לוקחים שלושה דברים פשוטים – מים מהאדמה, פחמן דו-חמצני מהאוויר ואור מהשמש – ויוצרים מהם אוכל לעצמם וחמצן לכולנו. הכלורופיל, הפיגמנט הירוק שבעלים, הוא הגיבור השקט של כל הסיפור הזה.
בפעם הבאה שתראו עץ, עשב, או אפילו עציץ קטן על אדן החלון – תזכרו שהוא עובד בשקט, לוכד אור שמש ומייצר חמצן שאתם נושמים עכשיו. קצת מדהים, לא?
